Skip to main content

Daging masak paprik & Telur goreng cheese

Assalammualaikum, salam sejahtera & salam satu malaysia..

Harini saya just nak share pasal menu berbuka saya semalam. Sejujur jujurnya saya bukanlah seorang master chef yang pandai memasak walaupun buah hati ulam jantung tu suka masakan saya dan Ini bukan pertama kali saya memasak time iftar. ok, straight to the point, actually semalam saya sangat rajin untuk memasak Daging masak paprik dan Telur goreng cheese pula untuk sahur pagi tadi. Menu yang simple dan saya amat suka kannya.

Jadi untuk kesempatan ini, saya nak share sikit resepi kejayaan yang telah saya kecapi semalam. hehehe..
Kelainan yang saya buat untuk masakan kali ini ialah, saya letak Kentang pada menu Daging masak paprik itu. huhuhu.. ^__^'


Bahan-Bahan untuk membuat Daging / Ayam Masak Paprik:

·   ½ ekor ayam / daging - dipotong kecil kecil
·   2 ulas bwg besar – ditumbuk
·   2 ulas bwg putih – ditumbuk
·   1 labu bwg besar hijau – dimayang
·   2 btg serai – dititik
·   2 biji buah tomato - dipotong 4
·   3 biji cili padi – ditumbuk
·   Kentang (dimayang), bunga kobis, kacang buncis/panjang, karot dan jagung muda
·   Sos thai, Sos cili, Sos tiram dan Kicap manis & garam secukup rasa

Cara-cara ;

1.  Panaskan kuali, masukkan minyak/mentega. Goreng ayam / daging dan kentang (jgn terlalu garing). Angkat daging/ayam yang dah masak.

2.   Kurangkan minyak / mentega dan masukkan bahan yang dah ditumbuk, kacau sehingga sebati.

3.  Masukkan sos thai, sos cili, sos tiram dan kicap manis. Biar mendidih sekejap dan masukkan sedikit air bersama serai, daun limau purut dan sayur-sayuran.

4.   Bila dah mendidih, masukkan bawang besar dan buah tomato.

5.   Perah limau purut ketika dihidang.  


 
Abang dan isterinya. ^_^

 Gambar yang tidak memuaskan. Tapi! rasa nya. nom nom nom!! (*simpan sahur)

 Ini pula, Telur goreng cheese. Nampak gebu sikit.

Cara buat Telur goreng Cheese.

Kacau telur 2biji + garam + daging yang siap rebus, goreng macam biasa. Masukkan cheese yang dah dipotong ke atas telur yang panas tu. Susun aje ikut suka. Biar cair sekejap dan siap dihidang. :)

 Menu sahur! hehehe.. :)


Comments

Popular posts from this blog

sakit itu dari hati

FUCK!

Kucing2!!

Ahad g umah hayat lagi? hahaha..dia nak tunjuk kat aku kebesaran si prince yg mmg besar gedabeng!hihiihi..xlama tu aku n hayat plak g mandikn kasih,yg best tu aku mndikan tp hayat yang kena cakar..habisla tgn dia pnuh cakaran kucing.. hihihi.. haish,mmg kucing2 beliau xmkn saman duh..yg sikecik tu..xhbs2 main..kucing besa pon tatotkan dia..   inila si kaseh yg tak makan saman..dia kejekan princess

My big DAY! Alhamdulillah..

Assalammualaikum, Macam dah lama sangat tak update blog yang usang ni. Al-maklumlah dah menjadi seorang isteri.. Alhamdulillah. hehe.. first of all i really want to share my wedding story. the best moment of my life. Finally i've decide to get this best place ever! sebenarnya ianya secara kebetulan, on the day my husband grandma punya birthday, diorang buat makan makan di  Naili's sentul . And it was suprising me sebab time tu ada someone baru lepas buat majlis pernikahan dekat  Rumah tamu datin halijah , which is betul-betul sebelah naili's. So, i ask my husband (masa tu belum jadi husband lagi) to get the phone number. And yes, the price for wedding is really amazing, sangat berpatutan, plus include penginapan, catering, makeup, set persalinan/wedding cake and pelamin. Highly recommended untuk sesiapa yang suka kan gaya klasik dan traditional.So the place dah decide, plus disebabkan tempat tu sangat classic, i pakai songket. *mari berhuhu. Done dengan my place, so