Skip to main content

Incomplete

Assalammualaikum...

Yesterday is my BAD day, sebab my two lovely cat was left me forever.. That feeling still here, i still hear the 'gru..gru' sound from them.. semua ni jadi sekejap sangat.. after my kecik pergi, gemok pulak sakit.. its take 4-5 days dia merana, last day aku terpaksa left my work macam tu je and terus balik rumah tunang. (since tunang aku jaga my cat). Seriously that day i ride my bike tersangat laju, but i was so late about 5 min, she left me with my tear..

Actually, My two cat (Gemok & Kecik) sakit disebabkan virus Feline Parvovirus, ia juga dikenali sebagai Feline Infectious Enteritis (FIE) ataupun Feline Panleukopenia, Feline Parvovirus (FPV) merupakan sejenis virus yg sangat kecil, dan degil. Virus ini adalah masalah utama dikalangan penyelamat kucing, Pet shop dan Pembiak. Vet ada cakap yang Virus ni boleh stay dalam badan kucing selama bertahun sebelum ia bertindak menyerang nyanyau tersebut.. Seriously,we all tak tahu pun serangan virus ni sebab takde tanda-tanda yang menunjukkan yang diorang ni sakit, and this is the first time of my life jadi macamni.. Awal tanda masa tu kecik demam seminggu sebelum raya, dan kami bawa dia ke klinik. Vets bagi kecik injection and ubat yang perlu di makan, seperti biasa aku tak leka untuk bagi dia makan ubat.. Petang tu aku yang busy format self-phone tiba-tiba je si kecik muntah, time tu aku tengah manja-manja dengan gemok kesayangan, (gemok adalah kucing aku and Kecik kucing tunang, my cat dua-dua kembar).. masa tu terkejut juga, and silly me sebab tak detect apa-apa and buat selamba je ingat dia muntah ubat. So dengan keadaan dia yang macamtu my tunang cakap nak bawa dia balik beraya muar sama, so aku pun rasa happy sebab akan dapat jagaan penuh, But disebabkan tak muat kereta dia bawak si tiger je balik ke Muar, (tiger-kucing tunang). So Gemok and kecik diletakkan di dalam cage, ubat semua jiran sebelah akan bagi..

Selang 3hari tunang beraya di Muar, and aku beraya di Kuala Kangsar, berita buruk aku terima yang kecik tengah nazak and tepat pukul 3 pagi, tunang hantar si kecik ke Vet dekat jalan pekeliling.. Vets situ pun ada cakap yang condition si kecik sangat kritikal, aku ada juga minta tunang ambil gambar kecik sebelum dimasukkan ke ICU, tapi dia tak bagi sebab dia yakin si kecik takkan pergi.. Esoknya dimana aku masih lagi di kampung, tunang bagitahu yang vet inform si kecik tak dapat bertahan lama.Maybe, aku rasa maybe.. vet telah set her to death so she go to haven to get better happiness.. Jatuh jantung masa tu time tunang call and inform yang kecik tak dapat bertahan, menangis air mata darah sekalipun pasti si kecik takkan balik dan membelai aku lagi.. Vets inform juga yang kecik mati atas serangan virus FPV, and maybe sebab dia main di tempat-tempat kotor, tapi selama kami jaga twins ni, memang diorang tak main tempat kotor, buts who know kan?

So, atas nasihat vet, kami perlu menjaga gemok kerana dia juga dijangkiti, hari pertama, mok yang selamani tak pernah bersuara, mengiau-ngiau panggil aku.. aku sebak sangat tengok dia, kami terpaksa kurung dia dalam bilik untuk penjagaan penuh, hari pertama, gemok sangat sihat, hyper and tak ada symptom yang nampak.. haritu aku memang tak boleh lupa, she so lurvely sambil minta aku urut badan dia dengan penuh kasih sayang..

Day 2 :  symptom masih tak kelihatan cuma kalini gemok dah mula tak mau makan, kami terpaksa bagi dia makan banyak-banyak dan bagi antibiotik, aku nak je inject vaksin tapi nasihat vet supaya jangan vaksin sebab takut virus lebih terus and peluang hidup 50-50.. nak taknak redha jela.

Day 3 : gemok dah suram, dia dah taknak dibelai, duduk asing dari kami.. time tu tunang dah meraung rasa bersalah sangat, kami bela 6bulan dengan baik, twin kami ni sihat dan bersih.. masa gemok dah tak lalu nak makan tu aku sedaya upaya paksa dia makan, and tunang cakap dia berak ok tak cirit birit. So aku rasa maybe dia dah beransur pulih.

Day 4 : Nafas gemok dah kencang, dia susah nak bernafas, sesak sangat aku tengok, aku bercakap dengan mok hari-hari supaya bertahan sebab once dia dah sihat sikit aku boleh terus bagi dia vaksin..

Day 5 : Gemok dah pandai minum air, tersenyum aku.. alhamdulillah tak sia-sia usaha aku ulang alik ke rumah tunang melawat gemok, setiap saat di tempat kerja aku akan call tunang suruh tanya mak dia how the cat.. worse thing happen bila mak tunang aku pergi hospital ambil ubat, balik tu gemok dah nazak.. aku rasa macam pelik dan tak percaya, sebab before that dia dah ok, jalan sendiri and boleh lompat atas kerusi. lepas tahu berita dia nazak, aku terus cabut dari office.. malang sangat sebab sampai-sampai je aku tak sanggup nak masuk aku tunggu kat luar, suddenly my tunang keluar sambil menangis cakap mok dah takde, aku sangat-sangat sebak and cant believe what i've heard.. tak mungkin benda ni boleh jadi cepat macamni..

Akupun tak mampu nak update blog pasal cerita ni.. tapi sebenarnya inilah pengajaran kepada semua pencinta kucing, even selesema sekalipun your cat, bawakla jumpa vets, kalau boleh check sampai tahu apa sebenarnya penyakit diorang.. Kami rasa sangat bersalah kepada mok and kecik.. even baru semalam dia pergi, aku rasa macam dia masih ada disisi, tiap kali aku datang rumah tunang aku, twin dua ekor ni akan tunggu dan pandang aku, minta aku dukung diorang, sekejap sangat jangka hayat my two little cat.. even baru 6 bulan, diorang sebenarnya nampak lebih besar dari 6bulan..

I'm sorry to let you suffer and i promise that i will never forget you two.. I just hope to Allah one day, Gemok and Kecik will come to my Dreams and release my tear.. T_______T


(GEmok) Peace in Haven.. 
I will always Love u FOREVER sayang!

Comments

Popular posts from this blog

sakit itu dari hati

FUCK!

Kucing2!!

Ahad g umah hayat lagi? hahaha..dia nak tunjuk kat aku kebesaran si prince yg mmg besar gedabeng!hihiihi..xlama tu aku n hayat plak g mandikn kasih,yg best tu aku mndikan tp hayat yang kena cakar..habisla tgn dia pnuh cakaran kucing.. hihihi.. haish,mmg kucing2 beliau xmkn saman duh..yg sikecik tu..xhbs2 main..kucing besa pon tatotkan dia..   inila si kaseh yg tak makan saman..dia kejekan princess

kehilangan

Assalammualaikum, Aku, aku pernah kehilangan.. kehilangan insan yang amat kusayang, yang menjaga ku dari kecil sehingga akhir usianya. Namun waktu itu aku masih budak. Tetapi sekali lagi aku kehilangan insan yang menjadi ketua keluarga kami. Yang kurang aku menghabiskan masa bersama, tapi kami amat sayang padanya. Saat dia ada, aku tidak menghargai, tidak sentiasa meluangkan waktu bersama, aku masih ingat pesannya untuk makan bersama satu keluarga. Dia sentiasa berpesan untuk mengutamakan ahli keluarga sebelum kawan. Dia sentiasa cuba memahami kami, namun sedikit pun kami tidak peduli. kami sentiasa leka dengan dunia tanpa kami sedar bahawa beliau sedang menahan sakit. Dalam setiap senyum.. Wahai ayah, aku berdosa padamu. aku tidak mahu meratap ketika ketiadaanmu. kau pun pasti ketawa jika mengetahui aku menulis perkara bodoh ini.. tak ianya bukan bodoh. ianya ikhlas dari hati. kami, ya kami, terlalu sombong, sombong untuk membuat kau ketawa, sombong ketika kau bertungkus lumu